Een elektrische auto is voordelig in gebruik doordat deze minder onderhoud nodig heeft. De onderhoudskosten zijn lager, omdat een elektromotor minder complex is dan een verbrandingsmotor. Dit komt doordat er minder (bewegende) onderdelen in een elektrische auto zitten en er minder sprake van slijtage is. Er zijn daarnaast geen filters aanwezig die vervangen moeten worden en er is geen olie die ververst moet worden.
Een plug-in hybride Audi heeft zowel een brandstofmotor als een elektrische aandrijving. Het onderhoud is dus vergelijkbaar met een normale brandstofauto. De voordelen zijn vooral gebaseerd op het elektrisch rijden waardoor de brandstofmotor minder gebruikt wordt en het regeneren van de remenergie waardoor zowel brandstof wordt bespaard maar ook minder slijtage aan de remmen optreedt.
Zoals eerder benoemd, zijn er in elektrische auto’s minder vloeistoffen aanwezig dan in brandstofauto’s. Er zijn drie soorten vloeistoffen die regelmatig bijgevuld moeten worden:
Koelvloeistof is belangrijk voor het klimaatbeheersysteem van een elektrische auto en moet van tijd tot tijd worden bijgevuld. Remvloeistof moet worden gecontroleerd en vervangen volgens de gebruikershandleiding. Ruitenwisservloeistof moet periodiek worden toegevoegd.
Tip: kies voor een wintermix tijdens koud weer om het vriespunt te verlagen.
De remblokken van een elektrische auto moeten natuurlijk in goede conditie zijn én blijven. Dit is bij een elektrische auto een stuk gemakkelijker dan bij een brandstofauto door de regeneratieve remmen. Die zorgen ervoor dat er geen kostbare energie verloren gaat wanneer u remt. Wanneer u het rempedaal indrukt, draait de motor de andere kant op. De autowielen draaien langzamer en de energie die daarmee bespaard wordt, wordt opgeslagen in de accu. Dankzij regeneratief remmen hebben elektrische auto’s tot 50% minder onderhoud nodig aan de remmen ten opzichte van een brandstofauto.